Koncepcja pracy przedszkola
Poniżej prezentujemy tekst koncepcji pracy naszego przedszkola, opracowanej na lata 2017-2022.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 1 W WADOWICACH
(Załącznik do Uchwały Nr 121/2017 Rady Pedagogicznej z dn. 08.09.2017r.)
I. MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne. Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez dzieci stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Placówka buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji o prawach dziecka. Wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej.
U podstaw rozwoju i doskonalenia pracy przedszkola leżą wymagania państwa wobec przedszkoli, określone w Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Naszą działalność opisuje cytat: „Najważniejszy obowiązek wobec dzieci to dać im szczęście.”(Alen Baxton)
Dziecko w naszym przedszkolu:
- czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
- jest akceptowane takie, jakie jest,
- ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
- jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania,
- uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie,
- uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
- poznaje swoje prawa i obowiązki,
- osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie
nauki w szkole.
Rodzice w naszym przedszkolu:
- otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka,
- współpracują z nauczycielami,
- otrzymują pomoc specjalistów,
- wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola,
- aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
- są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
- są aktywni i twórczy, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
- wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia,obserwują i oceniają jego rozwój,
- współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują
partnerów i przyjaciół przedszkola, - aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
- stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
- doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają
warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują
efektywność własnej pracy.
II. WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku.
Miejsce radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata.
Gwarancja sukcesu na starcie w dorosłość.
1. ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole Publiczne Nr 1 mieści się w wolnostojącym, piętrowym budynku z dużym tarasem przy ulicy Gimnazjalnej 10. Budynek otoczony jest pięknym ogrodem z dobrze wyposażonym placem zabaw dla dzieci.
Przedszkole składa się z czterech oddziałów. Posiada odpowiednio wyposażone, estetyczne 4 sale zajęć, hol, szatnię, jadalnię, kuchnię z zapleczem, osobne toalety dla dziewcząt i chłopców, gabinet dyrektora, gabinet logopedyczny, pokój nauczycielski i pomieszczenia gospodarcze.
Przedszkole jest placówką, która:
- stwarza warunki do stymulowania indywidualnego rozwoju dziecka, przyczynia się do pogłębiania zainteresowań i talentów;
- proponuje atrakcyjne i dobrze zorganizowane zajęcia;
- zapewnia każdemu dziecku bezpieczeństwo i opiekę oraz higieniczne warunki pobytu;
- wspomaga rodziców w sprawowaniu opieki i wychowaniu ich pociech;
- promuje dokonania dzieci podczas uroczystości przedszkolnych, lokalnych;
- umożliwia zdobycie umiejętności niezbędnych do podjęcia nauki szkolnej.
W ofercie edukacyjnej przedszkole gwarantuje:
- edukację muzyczną, plastyczną, ekologiczną, kulturalną, prozdrowotną;
- kultywowanie tradycji regionalnych oraz tradycji placówki;
- uczestnictwo dzieci w lokalnych przeglądach, konkursach, imprezach kulturalnych, przedstawieniach teatralnych, muzycznych, koncertach;
- stosowanie nowoczesnych metod pracy z dziećmi;
- organizację zajęć dodatkowych – język angielski, logopedyczne, religię;
- organizację zajęć i zabaw na świeżym powietrzu, spacerów i wycieczek (także autokarowych dla dzieci starszych).
Przedszkole Nr 1 w Wadowicach zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne- logopedę. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
2. ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego dziecka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole.
Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Nasze zasady są następujące:
- Zaspokajamy potrzeby dziecka.
- Organizujemy jego aktywność.
- Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
- Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
- Rozbudzamy wiarę dziecka we własne możliwości.
- Integrujemy proces wychowania i edukacji.
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb.
Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach uniwersalnych. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną dzieci, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej.
Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali ich kompetencje poznawcze. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców.
3. KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają dzieciom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
3. Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Codzienna praktyka pedagogiczna wzbogacana jest o nowatorskie metody pracy:
- twórcze metody aktywności ruchowej: C. Orffa, R. Labana, A. i M. Kniessów,
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- metodę ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- kinezjologię edukacyjną Dennisona,
- pedagogikę zabawy KLANZA
- metody aktywizujące,
- aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss.
4. WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem rodzinnym dziecka. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych, np. „Zakręć się dla Milenki”, „Dzień dobrych uczynków”, itp.
Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata”, obchody „Dnia Ziemi” czy selektywna zbiórka odpadów.
Ponadto placówka aktywnie uczestniczy w akcjach, programach, konkursach i przeglądach organizowanych na terenie miasta i Gminy Wadowice.
5. PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW
Przedszkolny zestaw programów opracowywany jest i zatwierdzany corocznie do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej.
Przedszkole wzbogaca ofertę zajęć uwzględniających potrzeby i możliwości dzieci, realizując wybrane programy oraz programy autorskie nauczycieli przedszkola, a także różnorodne programy lokalne, wojewódzkie i ogólnokrajowe, np.: Ogólnopolski Program Edukacji Zdrowotnej „Akademia Aquafresh,” „Czyste powietrze wokół nas”, „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, „Akademia Zdrowego Przedszkolaka” „Cała Polska czyta dzieciom”, „Akademia Przedszkolaka”, „Mamo, Tato, wolę wodę” i inne.
6. TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje logo (Miś Uszatek) oraz kalendarz imprez i wydarzeń, który zawiera m.in.:
- organizację rodzinnego konkursu pn. „Wspomnienie o Papieżu Janie Pawle II”
- spotkanie z Mikołajem,
- „jasełka” – wspólne kolędowanie,
- bal karnawałowy,
- biesiadę z Babcią i Dziadkiem,
- udział w akcji „Sprzątanie świata”,
- obchody Dnia Ziemi,
- Święto Rodziny,
- Pożegnanie starszaków.
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez wydawanie gazetki dla dzieci i rodziców pt. „Miś Uszatek”, a także wizytówki, foldery, gadżety (m.in. koszulki z logo).
7. SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola Publicznego Nr 1:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
- czuje się Polakiem i Europejczykiem.
KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY) NA LATA 2017 – 2022:
- Inicjowanie i stosowanie działań nowatorskich w codziennej pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej z dziećmi przy wykorzystaniu aktywnych form i metod pracy.
- Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności umożliwiających im twórczą pracę z dzieckiem.
- Tworzenie i modyfikowanie programów autorskich nauczycieli – dostosowywanie ich do aktualnych potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.
- Doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej w swojej pracy pedagogicznej.
- Prowadzenie partnerskiej, pełnej wzajemnego zaufania i akceptacji współpracy z rodzicami. Włączanie ich do aktywnego uczestnictwa w realizowanych w przedszkolu
akcjach i programach. - Kontynuowanie współpracy i utrzymywanie pozytywnych relacji z Organem Prowadzącym i Nadzorującym przedszkole oraz z zakładami pracy i instytucjami użyteczności
publicznej. - Dalsze promowanie przedszkola poprzez prowadzenie strony internetowej oraz kroniki przedszkolnej, wydawanie przedszkolnej gazetki „Miś Uszatek” dla dzieci i rodziców, organizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych, udział przedszkolaków w akcjach,
konkursach i przeglądach o charakterze lokalnym i ogólnopolskim. - Doposażenie placówki w pomoce, sprzęt i zabawki uatrakcyjniające pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.
- Modernizacja ogrodu przedszkolnego – doposażenie placu zabaw w ekologiczne i bezpieczne urządzenia ogrodowe oraz posadzenie drzewek i krzewów ozdobnych.
- Przeprowadzenie niezbędnego remontu w pomieszczeniach przedszkolnych.
- Kontynuowanie starań o wykonanie remontu tarasu i elewacji budynku przedszkola.
Zatwierdzono Uchwałą Nr 121/2017 Rady Pedagogicznej z dnia 08.09.2017r.